Mijn foto
Naam:
Locatie: Waalwijk, Noord-Brabant, Netherlands

Illustrator and comic artist living in the Netherlands, near Rotterdam. Attending a study in Animation at the Art Academy. Hoping to make some sweet animated movies in the near future! Portfolio: iamshotaro.com Blog: aimeetv.blogspot.com

maandag, november 06, 2006

87. Iets over muziek

Ik ben net terug van een concert met mijn vriend, in Eindhoven. Postrock.

Postrock is wat mij betreft het beste muziekgenre dat er is. Hardrock is mij te hard, electronic te elektronisch, soul te zeikerig. Ik hou het meest van alternatieve gitaarmuziek, maar veel ontzag heb ik ook voor de klassieke instrumenten zoals cello, viool, en vooral piano...

Daarom was dit concert zo geweldig. Het voorprogramma was lekkere postrock zoals de bands Mogwai en Mono. De gitaar had duidelijk de hoofdrol, er waren 3 gitaristen. Super, als je zelf gitaar speelt.. je kunt alles volgen. Alsof je als schilder een schilderij van Jeroen Bosch bekijkt. En bij het hoofdprogramma: niet één gitaar gezien terwijl de meeste postrock daar toch op gebaseerd is, dacht ik. Veel cello, viool, piano en zingende zaag (!!!). Iets waar ik altijd wel voor val: hoe kan er zo'n overweldigend geluid (het klonk als een storm op zee ofzo) uit een gereedschap komen dat bij ons in de schuur ligt?

Under Byen (Deens trouwens) was dus een geslaagde band. Voor de tweede keer al.

www.underbyen.dk
www.solairemusic.com
http://postrock.hyves.nl

7 Comments:

Anonymous Anoniem said...

op die derde link wordt Sonic Youth postrock (term wat nieuw is voor mij) genoemd maar dat noem je dus gewoon 'noise', hoor! enfin, muziektermen komen en gaan.... nu-metal was als term een tijdje geleden ook helemaal in zwang en dat hoor je nergens meer. The Pixies is postrock??? Die band is toch allang opgeheven? Hoe kan je die muziek dan een nieuwe term geven???? nou moe!
Nee, heavymetalviolist/luchtacrobaat Geert Vermeulen van De nieuwe snaar, die zou je eens bezig moeten zien. Met een slipjschuurmachine maakt die nog muziek en dat is geen grap. Zelf gezien.
De andere bands die je noemt zoals Mogwai (was dat niet de naam van een Gremlin?) ken ik niet dus zal ik niet over oordelen...

3:07 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Hee, was je ook in Paradiso? Ik was in de big zaal bij Evenescence. Vette shit man.

12:40 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Exquise muzieksmaak! Mogwai is inderdaad geweldig. Mono heb ik pas onlangs leren kennen op een plaatselijk festivalletje. Was zo goed dat ik ze binnenkort opnieuw ga zien maar dan in een echte zaal.
Wel wat vreemd dat niemand het heeft over Godspeed You! Black Emperor, zo'n beetje de obscure vorsten van het postrock-gebeuren.

En het label, postrock... Ach, uiteindelijk maakt het toch niet veel uit. Je kan blijven kniezen en wikken en wegen. Is Sonic Youth nu noise of postrock? Speelt Pelican nu postrock of instrumentele metal? En wat aanvangen met Isis?
Als je echt ver zou willen doortrekken, dan kan je ook gerust zeggen dat The Mars Volta en Tool postrock in hun muziek hebben laten doorsijpelen. Luister maar eens naar 'Miranda, That Ghost Just isn't Holy Anymore' (TMV) en '10.000 Days (Wings Pt. 2)' (Tool).
Uiteindelijk komt het er toch op neer wat de luisteraar ervan vindt. De rest is dan niet belangrijk en dus eigenlijk de moeite niet waard om te vermelden.

In het kort, meer muziektips! Meer!!

10:01 p.m.  
Blogger aimee said...

hey anonymous, hier moet ik natuurlijk even op reageren :D tof dat je Mogwai ook kent, en natuurlijk ga ik ook naar Mono (14 december in Eindhoven, tenminste...)

Godspeed You is natuurlijk het beste voorbeeld van een postrock band, ik raadt het iedereen aan die nu nieuwsgierig wordt naar de muziek waar we het over hebben.

Wat mij betreft zijn zowel Pelican als Isis postrock (Isis meer dan Pelican denk ik?) maar het is wat je zegt: erg duidelijke grenzen zijn er niet bij de nieuwe muziekgenres. De bands van tegenwoordig baseren hun muziek op zoveel verschillende genres en andere bands dat er moeilijk nog maar één naam aan te geven is.

Nieuwe bands? Namen die mijn hart hebben veroverd zijn: Sigur Rós (ISL), Múm (ISL), Jeniferever (ZWE), Giardini Di Miro (ITA). Twee Nederlandse postrockbands (die dus ook touren in de buurt): Solaire en TBFKAGNK. De laatste met meer GYBE invloeden.

The Mars Volta vond ik eigenlijk wel postrock invloeden hebben, ze hebben niet echt één soort muziek he? Hele verbetering op At the Drive in... al was dat ook hele mooie muziek in hun genre.

Anyway, we praten wel verder bij Mono ;)

groetjes!

11:21 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Bedankt voor de tips! Jenifever en Giardini Di Miro vond ik heel sterk.
Sigùr Ros kende ik al eerder maar om de één of andere reden, klikt het niet echt tussen hun muziek en mij.
De soundscape van TBFKAGNK was dan weer helemaal te gek.

Eens zien... Ben tijdens het surfen nog een paar leuke dingen tegengekomen die je misschien al kent maar die ik toch nog ga meegeven;

Explosions in The Sky; Opgelet, Mogwai-fans!
Tomàn; Belgische postrock. Te horen op www.toman.be. Even door klikken op de hoes rechtsonder. Zeker de moeite
Red Sparowes; voor fans van groepen als Isis, Pelican en 65DaysOfStatic.
Yawning Man; nu ben ik een beetje aan het valsspelen maar denk dat je dit ook wel leuk gaat vinden. Instrumentale lichtjes zweverige rockgroep. Wordt nog al eens stonerrock genoemd omdat de drummer vroeger nog bij Kyuss gedrumd heeft. Heeft echter hoegenaamd niets weg van de sound van Kyuss of QOTSA.

Sorry als ik wat te enthousiast over kom maar dat gebeurt wel vaker als het over (extreem goede of extreem slechte) muziek gaat.
Alleszins, bedankt voor de tips en veel plezier gewenst met Mono in Eindhoven. Een vriend en ik gaan ze iets eerder aan het werk bewonderen in Brussel, na Leuven mijn favoriete stad in België. Als je dus iets wil zeggen, dan ga je heel erg hard moeten roepen.

Het is ook heel onbeschoft geweest van mij om er niets van te zeggen maar dat ga ik dan nu goed maken;
hele mooie tekenblog, fantastische tekenstijl en heel coole projecten (de weekly is heel leuk, de art site is heel mooi en Land of the Dead is zo fuckin' machtig).

10:15 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

maar The Pixies is gewoon The Pixies, go dem it.

2:01 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

He? Wat?! Was Under Byen in Nederland?!?! AAARGH! Daar had ik bij willen zijn... *snif*

12:53 a.m.  

Een reactie posten

<< Home